Дейност с отпадъци от черни метали ferrous metals

Изкупуване на черни метали

Норд холдинг извършва изкупуване на вторични суровини от черни метали, предлагайки изгодни цени. Дейността ни се осъществява съгласно нормативните разпоредби на Закона за управление на отпадъците в България.

Ние сме водеща фирма за управление на черни и цветни метали в България, както и други групи отпадъци. Наши партньори са редица предприятия, опериращи на територията на страната.

Какви видове черни метали изкупуваме?

Норд холдинг изкупува стомана, желязо, чугун, скрап от различни сплави метали, които се категоризират като черни. 

Черните метали могат да бъдат рециклирани успешно, а впоследствие се получават ресурси под формата на тръби и/или друг тип заготовки. 

Последните се използват за производството на различни изделия, конструкции и други, спестявайки ресурси.

  • Стоманен скрап с дебелина над 4 мм
  • Стоманен скрап с дебелина над 10 мм
  • Стоманен скрап с дебелина над 4 мм –
    извън размери
  • Смесен стоманен скрап
  • Чугун
  • Стоманен скрап – тънък,
    С ДЕБЕЛИНА ПОД 3 ММ
  • Стружки
  • Чугун

Изкупуваме чугун – това е един от най-често използваните черни метали. Намира приложение в производството на водопроводни тръби, инструменти, домакински потреби и други. 

  • Желязо

Желязото и неговите сплави намират широко приложение в индустрията днес. Той е един от основните видове черни метали, които подлежат на рециклиране за получаването на нови ресурси. 

  • Скрап

Металният скрап, независимо дали е от черни, или цветни метали, се събира и третира като вторична суровина от Норд холдинг.

Всички останали видове черни метали, като нови изрезки, пресован и нарязан метален скрап (Хеншел),
бали и метални опаковки, се изкупуват на базата на запитване.

Изкупуване на черни метали – цени, предлагани от Норд холдинг

Граждани Дружества
Код Вид До 500 кг Над 500 кг Над 20 тона
Лв./тон Лв./тон Лв./тон
921 Стоманен скрап дебел - над 4 мм 410 420 по договаряне
923 Стоманен скрап дебел - над 10 мм 420 430 по договаряне
930 Чугун 390 400 по договаряне
926 Стоманен скрап дебел, извън размер 350 360 по договаряне
920 Стоманен скрап тънък - под 3 мм 300 310 по договаряне
940 Стружки 220 230 по договаряне
       

Номенклатура на Норд холдинг за черни метали

КодВидОписание
921Стоманен скрап дебел – над 4 ммРазмери: до 1500 х 500 х 500 мм
Дебелина: над 4 мм
Други примеси: до 1% от нетното тегло на товара
Да не съдържа:
цветни метали, шлака, леяци, бали, брикети, пресовани или в свободно състояние телове, стоманени въжета, бутилки газ или кислород; автомобилни резервоари и големи (тежки) масивни парчета скрап, които не могат да бъдат нарязани.
923Стоманен скрап дебел – над 10 ммРазмери: до 1500 х 500 х 500 мм
Дебелина: над 10 мм
Други примеси: до 1% от нетното тегло на товара
Да не съдържа:
цветни метали, шлака, леяци, бали, брикети, пресовани или в свободно състояние телове, стоманени въжета, бутилки газ или кислород; автомобилни резервоари и големи (тежки) масивни парчета скрап, които не могат да бъдат нарязани.
930ЧугунРазмери: до 1500 х 500 х 500 мм
Вторични метали, натрошени или цели дебелостенни машинни части, детайли, метални кокили и други.
926Стоманен скрап дебел, извън размерРазмери: над 1500 х 500 х 500 мм
Дебелина: над 4 мм
920Стоманен скрап тънък – под 3 ммРазмери: до 1500 х 500 х 500 мм
Дебелина: под 3 мм
Дебел скрап: до 10% от нетното тегло на товара
Други примеси: до 1% от нетното тегло на товара
Автомобилни резервоари се допускат, ако са празни и нарязани.
Да не съдържа:
стоманени телове, стоманени въжета, стружки, части от автомобили - например цветни метали, гуми и седалки, изгорели гуми, акумулатори, ненарязани автомобилни резервоари, тежки/големи парчета скрап, поцинковани, калайдисани или емайлирани материали.
940СтружкиСтоманени и чугунени стружки

Международна номенклатура за черни метали

КодНаименованиеOписание
200 № 1 СТОМАНЕН СКРАП ЗА ТОПЕНЕСкрап от желязо и/или стомана с дебелина 1/4 инча (6,35 мм) и повече. Отделните късове да са с размери не повече от 60 x 24 инча (1524 x 607 мм) (размер на контейнера за зареждане), обработени така, че да се осигури компактно зареждане.
201 № 1 СТОМАНЕН СКРАП ЗА ТОПЕНЕ, 914 мм x 457 ммСкрап от желязо и/или стомана с дебелина 1/4 инча (6,35 мм) и повече. Отделните късове да са с размери не повече от 36 x 18 инча (914 x 457 мм) (размер на контейнера за зареждане), обработени така, че да се осигури компактно зареждане.
202 № 1 СТОМАНЕН СКРАП ЗА ТОПЕНЕ, 1524 мм x 457 ммСкрап от желязо и/или стомана с дебелина 1/4 инча (6,35 мм) и повече. Отделните късове да са с размери не повече от 60 x 18 инча (1524 x 457 мм) (размер на контейнера за зареждане), обработени така, че да се осигури компактно зареждане.
203 № 2 СТОМАНЕН СКРАП ЗА ТОПЕНЕ*Скрап от желязо и стомана, черен и поцинкован, с дебелина 1/8 инча (3,18 мм) и повече, включително материал, който не отговаря на стоманен скрап за топене № 1. Да е обработен така, че да се осигури компактно зареждане.
204 № 2 СТОМАНЕН СКРАП ЗА ТОПЕНЕ*Скрап от желязо и стомана, черен и поцинкован, максимален размер 36 x 18 инча (914 x 457 мм). Може да включва всякакъв автомобилен скрап, ако е правилно обработен.
205 № 2 СТОМАНЕН СКРАП ЗА ТОПЕНЕ, 914 мм x 457 ммСкрап от желязо и стомана, черен и поцинкован, максимален размер 36 x 18 инча (914 x 457 мм). Може да включва правилно обработен автомобилен скрап, но да не съдържа ламарина или тънък материал.
206 № 2 СТОМАНЕН СКРАП ЗА ТОПЕНЕ, 1524 мм x 457 ммСкрап от желязо и стомана, черен и поцинкован, максимален размер 60 x 18 инча (1524 x 457 мм). Може да включва правилно обработен автомобилен скрап, но да не съдържа ламарина или тънък материал.
207 № 1 БУШЕЛИНГ/НОВИ ИЗРЕЗКИЧист стоманен скрап, максимален размер 2 x 5 фута (1524 x 610 мм), включително нови фабрични изрезки (например изрезки за листове, щамповане и др.). Може да не включва стари автомобилни каросерии и калници. Без метално покритие, варовик, емайлиран със стъкловидно тяло и листове от електростомана, съдържащи над 0,5 процента силиций.
208 № 2 БАЛИНов скрап от черен стоманен лист, изрезки или рамки, компресирани или ръчно балирани до размера на товарачния контейнер и с тегло не по-малко от 75 фунта на кубичен фут. (Ръчните снопове са здраво закрепени за манипулиране с магнит.) Може да включва топки „Стенли“, здраво закрепени. Може да включва материал с химически отстранен калай. Може да не включва стари автомобилни каросерии или калници. Без метално покритие, варовик, емайлиран със стъкловидно тяло и листове от електростомана, съдържащи над 0,5 процента силиций.
210ШРЕДИРАН СКРАПХомогенен скрап от желязо и стомана, магнитно разделен, от автомобили, необработена стомана № 1 и № 2, различен балиран скрап и ламарина. Средна плътност: 50 фунта на кубичен фут.
211ШРЕДИРАН СКРАПХомогенен железен и стоманен скрап, магнитно разделен, от автомобили, необработена стомана № 1 и № 2, различен балиран скрап и ламарина. Средна плътност: 70 фунта на кубичен фут.
221СТРУЖКИПочистени къси стружки от стомана или ковко желязо. Може да включва всеки такъв материал, независимо от какъв процес е получен. Без пружиниращ, заплетен или сплъстен материал, буци, стружки от пробивни работи, цветни метали в свободно състояние, стружки от шлифоване или прекомерно омасляване.
277БРИКЕТИРАНИ СТОМАНЕНИ СТРУЖКИАнализ и плътност според класификацията на потребителя.
231ПЛОЧИ И СТРУКТУРНА СТОМАНА, ДО 1524 ММНарязан скрап от конструкции и плочи, до 5 фута (1524 мм). Чисти стоманени плочи, структурни форми, изрезки от плочи, ножици или счупени стоманени джанти. Размери: не по-малко от 1/4 инча (6,35 мм) дебелина, не повече от 5 фута (1524 мм) дължина и 18 инча (457 мм) ширина. Фосфор или сяра – не повече от 0,05 процента.
(27)РЕЛСИ, СТОМАНА № 1Стандартни релси, оригинално тегло 50 фунта на ярд или по-тежки, дълги 10 фута (3048 мм) и повече. Подходящи за превалцуване на пръти и форми. Без огънати и усукани релси, превключватели и предпазни релси или релси с разделени глави и счупени фланци. Може да се включат непрекъснати заварени релси, при условие че всички заварени шевове са най-много на 9 инча (229 мм) от края на парчето релса.

Къде имаме бази за изкупуване на черни метали?

Норд холдинг разполага със собствени и партньорски бази за изкупуване на отпадъци от черни метали.

Защо да се доверите на Норд холдинг?

Норд холдинг е вашият надежден партньор за изкупуване на черни метали в България, защото:

  • Продавате на добра цена и получавате дължимото веднага

Ние предлагаме отлични цени за изкупуване на черни метали, независимо от количествата; 

  • Разчитате на експертен екип

В нашите площадки и/или тези на партньорите ни, когато предавате черни метали за вторични суровини, ще бъдете обслужени от обучен персонал; 

  • Правите екологосъобразни решения

Съвместните ни усилия спомагат за намаляването на дела на отпадъците и пестенето на значителни количества природни ресурси.

Сътрудничеството ви с Норд холдинг е в услуга на бизнеса и в подкрепа на стремежа ни към чисто и устойчиво бъдеще! 

Често задавани въпроси

Норд холдинг изкупува всички видове черни метали, в т.ч. желязо, стружки, сплави от метали, чугун, скрап и т.н.

Цените за изкупуване на черни метали са различни за всеки вид метал, предаван в площадките ни. Конкретните цени за всеки вид суровина можете да видите в таблицата, публикувана по-горе на страницата.

Черните метали са всички вторични суровини, съдържащи желязо и железни сплави, условно тук се причислява и манганът и хромът, влизащи в сплавите на желязото. Черните метали се делят главно на два основни вида – това са стоманата и чугунът.

Изкупуване

Черните метали са обемисти и тежки, затова още при изкупуването е важно да се избегнат
излишни транспортни разходи.

Поради тази причина Норд холдинг предоставя на своите клиенти мултилифт контейнери на местата на образуване на
отпадъка, които извозва след запълване (за клиенти, които правят регулярни доставки с доказано качество, материалът се
извозва директно към съоръженията за рециклиране).

При получаване на отпадъци от черни метали на площадката
се извършват следните дейности:

  • ПРИЕМАНЕ НА МАТЕРИАЛИТЕ 
    Материалите се измерват на сертифицирани кантари, а нашите опитни приемчици определят точния им вид.
  • РАДИАЦИОНЕН КОНТРОЛ
    Черните метали са с повишен риск от радиоактивност, затова при приемането им се осъществява контрол за наличие на радиация над допустимите норми.
  • ОРАЗМЕРЯВАНЕ, СОРТИРАНЕ И СЪХРАНЕНИЕ
    Сортирането по видове материали се осъществява от специално обучен персонал. При черните метали има изискване за максимален размер на всяко парче – 1500 х 500 х 500 мм, затова всички материали извън този размер се отделят и нарязват, преди да бъдат сортирани.
  • ПОЧИСТВАНЕ
    При приемането и сортирането се извършва почистване на неметални примеси или прекомерно замърсяване, както и на недопустими материали като  стоманени телове, стоманени въжета, стружки, части от автомобили (цветни метали, гуми и седалки, изгорели гуми, акумулатори, ненарязани автомобилни резервоари), големи/плътни парчета скрап, поцинковани, калайдисани или емайлирани материали.
  • ПАКЕТИРАНЕ
    При черните метали допустимите операции по пакетиране са балиране на тънък скрап и брикетиране на стружки. Пресоването спомага за намаляване на обема при транспортиране, както и на загубите при последващо топене.
  • ТРАНСПОРТИРАНЕ
    Дружеството превозва голяма част от материалите със собствени транспортни средства. Закупените отпадъци могат да се извозят от склад на продавача, а готовите за продажба да се транспортират за предаване на съоръженията за рециклиране. Също така за превоз на черни метали се използват жп вагони и кораби за насипни товари.

Продажба и предаване на съоръжения
за рециклиране

Клиенти на Норд холдинг са стоманодобивни предприятия от различни населени места в страната и чужбина.
Дружеството поддържа дългогодишни отношения със „Стомана индъстри“ АД,
както и с преработватели в Турция и Северна Македония.

Рециклиране на отпадъци от черни метали

черни метали

Отпадъците от черни метали се преработват в електрически дъгови пещи (EAF), в които металът се загрява до около 3000 °C посредством електрическа дъга, получена с помощта на електроди.

По време на процеса се извършват операции по рафиниране, които включват проверка на химичния състав на стоманата и евентуални корекции спрямо спецификацията на крайния продукт.
При процеса на топене на черните метали се получават заготовки, които се различават по форма, химичен състав и физични свойства и отговарят на определени стандарти.

Впоследствие заготовките се обработват чрез повторно загряване, за да се изтеглят до търсените продукти – листа, пръти, детайли и др., които от своя страна се използват в последващи производства за изработката на шасита на превозни средства, машини, инфраструктурни детайли, строителни и битови материали и много други продукти от стомана, използвани в ежедневието.

Рециклирането на черни метали носи големи икономически ползи в сравнение с производството на стомана от желязна руда. Това е така, тъй като се избягва изгарянето на въглища, което води до следните

ПОЛЗИ

Отпадъците от черни метали са налични на местата на преработка, а транспортните разходи се ограничават до превоз на малки разстояния.